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Item The Akin osteotomy without fixation in open hallux abducto-valgo correction surgery: A single center retrospective analysis of 286 cases(Elsevier, 2023-01-06) Testa, Enrique Adrián; Porreca, Annamaria; Ruiz Nasarre, Alberto; Poggio Cano, Daniel; Alvarez Goenaga, Fernando; Ledermann, Gerardo; Baduell, Albert; Ruiz Riquelme, PabloBetween 2011 and 2018, 222 patients, 286 feet (147 left, 139 right) met the inclusion criteria. We found an average difference between pre-op and post-op at 3 months of distal articular set angle (DASA) of 7.0 degrees and average interphalangeal joint obliquity angle (IPOA) of 12.0 degrees (p < 0.001). All cases achieved fusion but in 5.9 % (17/289 cases) of cases, we observed delayed consolidation. The average union time in these cases was 22.1 weeks. Hyperextension of the distal fragment (mal union in plantar flexion) was observed in 7 cases (2.4 %). None of the 7 cases required correction. Out of 286 surgeries, 8 (2.7 %) required reoperation, but only one case for a hypocorrection required Akin's re osteotomy. Regarding the inter- and intra-observer correlations, good and excellent reliability are observed for all parameters under consideration. Conclusion The absence of internal fixation would appear not to impair osteotomy healing and complication rates compared with techniques with fixation would not appear to be worse. The results are encouraging; nevertheless, we believe that further studies need to be performed in order to confirm the data.Item Análisis comparativo entre satisfacción en cuanto al aprendizaje online y desempeño académico de alumnos de medicina durante la pandemia(Universidad Finis Terrae (Chile) Facultad de Medicina, 2022) Rodas Krause, Catherina de los Angeles; Soto Suazo, Mauricio, prof. guíaEn el año 2020 nos vimos enfrentados a una crisis sanitaria secundaria a la pandemia por virus SARSCOV2, en este contexto, facultades del área de la salud tuvieron que buscar nuevas formas de aprendizaje puesto que los campos clínicos para hacer docencia cerraron para priorizar su función asistencial. En tales circunstancias, se realizaron actividades virtuales para estudiantes de tercer año, que apuntaban a perfeccionar técnicas de anamnesis, examen físico y desarrollo de razonamiento clínico. Teniendo en cuenta lo anterior, se hace necesario analizar la opinión de los estudiantes con respecto a su nivel de aprendizaje durante el año, para así, adoptar medidas de mejora y plantear las bases de esta nueva forma de enseñar medicina.Item Anatomical variations and abnormalities of the maxillary region and clinical implications: A systematic review and metaanalysis(Wolters Kluwer Health, 2023-07-05) Valenzuela-Fuenzalida, Juan José; Baez-Flores, Belén; Ávila-Sepúlveda, Roberto; Moya-Medina, Claudia; Pérez-Jiménez, Rubén; López, Esteban; Sánchis, Juan; Orellana-Donoso, Mathias; Leyton-Silva, Javiera; Rodríguez, Macarena-Cecilia; Iwanaga, JoeObjetivo: El objetivo de esta revisión es investigar y analizar las variaciones anatómicas presentes en el seno maxilar (SM), a través de la examinación de la prevalencia de estas variaciones, así como la correspondiente prevalencia de patologías clínicamente significativas y complicaciones asociadas a ellas. Métodos: El proceso de búsqueda se realizó en las siguientes bases de datos; MEDLINE, SCIELO, WOS, CINHAL, SCOPUS y GOOGLE SCHOLAR, utilizando como términos de búsqueda; “Hueso maxilar”, “Seno maxilar”, “Seno paranasal”, “Variaciones anatómicas”, “Sinusitis” y “Anatomía clínica”. Resultados: Se incluyeron un total de 26 artículos y 12969 muestras, de las cuales se registró el sexo de 12,594 sujetos, dando un total de 5802 hombres y 6792 mujeres. Las variantes reportadas por los incluidos fueron células de Haller, Concha Bullosa, Número de septos, Seno hipoplásico, Agger Nasi, Engrosamiento de la mucosa MS, Desviación del tabique nasal, Ostium accesorio y Células de Onodi. Entre los mencionados, los que presentaron mayor número de estudios (entre 8 y 10 estudios incluidos) fueron: las Células de Haller, la Concha Bullosa y el Número de septos, donde la prevalencia fue de 0,30, 0,36, 0,39 respectivamente. Estas variaciones pueden provocar sinusitis, provocar algunos tipos de tumores o afectar estructuras vecinas que podrían verse comprometidas por esta variación. Conclusión: Como resultado, es ciertamente complejo distinguir la presencia de variaciones anatómicas de anomalías patológicas. Por tanto, el conocimiento de las diferentes variaciones y sus relaciones clínicas podría ser un activo útil para los médicos dedicados a esta región.Item Asociación del nivel socioeconómico y educacional en los egresos por cáncer de mama en Chile durante los años 2001 al 2016(Revista ANACEM, 2021) Morales, C.; de la Fuente, M.; Araya, F.; Diaz, X.; Burgos, S.; Bravo, M.E.Introducción El cáncer de mama constituye la primera causa de muerte en los cánceres en Chile según Globocan 2018. Dentro de los factores que explican esta alta mortalidad encontramos una baja tasa de detección y de realización de mamografías en los niveles socioeconómicos altos. Es por esto que comprender las causas de defunción y los factores que afectan en la mortalidad y letalidad por cáncer de mama en los últimos 17 años nos permitirá enfocar las políticas públicas de los próximos 50 años. Los objetivos generales de este trabajo fueron caracterizar los egresos hospitalarios en los pacientes por cáncer de mama según la edad, el sexo, la previsión, el nivel socioeconómico y educacional en Chile durante los años 2001 al 2016 y calcular la mortalidad y letalidad específica en estas mismas variables durante los años 2001 a 2016. El objetivo específico es asociar las variables socioeconómicas y educacionales, estimando los Odd’s ratios de las variables en los egresos hospitalarios por cáncer de mama en Chile durante los años 2001 al 2016. Palabras claves: cáncer de mama, nivel socioeconómico, nivel educacional, mortalidad y letalidad. Materiales y Métodos: Estudio de cohorte longitudinal retrospectivo en 81,072 egresos hospitalarios y 20,220 defunciones obtenidas de la página DEIS MINSAL, años 2001 - 2016. Para el análisis univariado se efectuó una regresión de ajuste de tasas Praisweinstein según edad y sexo según modelo OMS de ajuste de tasas. Para las variables de tipo discreta se describieron mediante porcentajes y tasas y para las variables de tipo continua se utilizó mediana y desviación estándar. Se efectuó un test de smirnovkolmolgorov para determinar el tipo de distribución y de normalidad de las muestras. Para las variables de tipo dicotómica se utilizó un modelo de regresión logística binaria para describir estas variables y determinar la posible asociación entre el nivel socioeconómico y educacional de las pacientes diagnosticadas por cáncer de mama. Resultados Murieron 1,88 veces más personas de nivel socioeconómico alto con un IC entre 1,83- 1,94 con respecto a la población de nivel socioeconómico bajo. En cambio, las personas con un mayor nivel educacional murieron 0,5 veces menos según la regresión realizada respecto al bajo nivel educacional con un IC entre 0,47- 0,52, pero a menor nivel educacional aumentó 20 veces la mortalidad, constituyendo una causa inversa. Respecto al sexo las mujeres murieron 2,08 veces más que los hombres. Para el nivel socioeconómico alto en relación al bajo un OR [1.88 (1.83 a 1,94)], p<0,0001], para el nivel educacional alto en relación al bajo fue a favor del mayor nivel educacional con OR [0,5 (0,47 - 0,52)] y en cuanto a la comparación de sexos un OR [1,04 (1,03-2,17), p=0,039]. Es decir, la diferencia entre mortalidad que hubo fue significativa para todos los intervalos tanto para sexo, nivel educacional como para nivel socioeconómico. Se encontró una constante de 0,013 de mortalidad basal, es decir, todos tienen 1,3% de riesgo de morir por cáncer de mama independiente del nivel socioeconómico, educacional y del sexo. Conclusión Existen diferencias estadísticamente significativas respecto a la mortalidad entre los niveles socioeconómicos altos y bajos y también en nivel educacional, sin embargo, al realizar los métodos de regresión se obtuvo una mayor mortalidad y mayor riesgo de morir por cáncer de mama en los niveles socioeconómicos más altos asociados a, probablemente, la menor cantidad de tamizajes y realización de mamografías en este estrato. A partir del año 2008 se observó un incremento a los niveles originales observados al inicio del segundo milenio incrementando las diferencias existentes en los índices de desigualdad tanto por nivel educacional como por nivel socioeconómico incrementando en 20 veces respecto al nivel educacional, y 1.88 respecto al nivel socioeconómico.Item Atypical presentation of COVID-19: Chronic bilateral testicular pain with lower extremity peripheral polyneuropathy, case report(Elsevier, 2022-01) Salazar, Aníbal; Gonzalez, Agustín; Murray, Nigel P.; Castro, CarlosIn context of COVID-19 pandemic, there has been different presentations of the infection. The relationship of testicular pain with COVID-19 has not been extensively studied. We present a 31 years old male, with SARS-COV-2 infection, repeatedly consulting for intermittent bilateral testicular pain. Two months later he reported acute loss sensibility and pain in extremities, being diagnosed with axonal fine fiber polyneuropathy. Although the presence of SARS-COV-2 in testis remains controversial, there is a potential orchiepididymitis risk due to viral binding to ACE2 receptor in testicle, and also could induce systemic vasculitis as another possible cause of orchitis.Item Autopercepción del desempeño clínico de estudiantes de odontología. Análisis psicométrico de instrumento en la Universidad Finis Terrae(Universidad Finis Terrae (Chile) Facultad de Medicina, 2022) Zapata Galaz, Daniela Paz; Vásquez Vergara, Fabián prof. guíaLa pandemia por Covid-19 tuvo un gran impacto en el estudiante de odontología debido al alto riesgo de exposición y contagio del virus durante la atención de pacientes, lo cual significó la detención de las actividades prácticas y la priorización del aprendizaje teórico mediante clases expositivas virtuales. Pese a las medidas sanitarias implementadas por la Universidad Finis Terrae, las actividades prácticas fueron limitadas, generando incertidumbre sobre el nivel de aprendizaje y desempeño clínico logrado por los estudiantes de último año de la carrera, sin existir un instrumento validado para evaluarlo. Objetivo general: Analizar las propiedades psicométricas del instrumento que evalúa el desempeño clínico en los estudiantes del ciclo clínico de odontología de la Universidad Finis Terrae durante el año 2021. Metodología: Se creó una encuesta piloto de instrumento de evaluación, a partir deenunciados extraídos de los cuestionarios DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure) y ClinEd-IQ (Clinical Education Instructional Quality Questionnaire), la cual fue revisada por un grupo de expertos y aplicada a estudiantes del ciclo clínico de odontología de la Universidad Finis Terrae a partir de una encuesta en Google Form. Posteriormente, fue sometida a análisis psicométrico de consistencia interna y validación de constructo. Resultados: Se obtuvo 102 respuestas, con un nivel de participación del 73.91%. En Alfa de Cronbach obtuvo una puntuación de 0.93% (95% IC, 0.91; 0.95) y el Análisis Factorial Exploratorio sugiere dos dimensiones que explican la encuesta. Encuesta tiene un alto nivel de calidad y es reestructurada en dos dimensiones. Conclusión: En este estudio, se evidenció que el instrumento de autopercepción tiene un alto grado de confiabilidad y la validez de constructo lo que indica la categorización de los enunciados en dos componentes dentro de la encuesta denominados “elaboración de la historia clínica y análisis de caso” y “ejecución de plan de tratamiento enfocado en la atención integral”.Item Boron Schiff bases derived from a-amino acids as nucleoli/cytoplasm cell-staining fluorescent probes in vitro(The Royal Society of Chemistry, 2020-08-26) Lara-Cerón, Jesús A; Jiménez Pérez, Víctor M; Xochicale-Santana, Leonardo; Ochoa, María E; Chávez-Reyes, Arturo; Muñoz-Flores, Blanca M; Blanca M. Muñoz-Flores; Arturo Chavez-ReyesThe size, shape, and number of nucleoli in a cell's nucleus might help to distinguish a malignant from a benign tumor. Cellular biology and histopathology often require better visualization to understand nucleoli-related processes, thus organelle-specific fluorescent markers are needed. Here, we report the design, synthesis, and fully chemo-photophysical characterization of fluorescent boron Schiff bases (BOSCHIBAs), derived from a-amino acids (i.e., phenylalanine, tyrosine and tryptophan), with nucleoli- and cytoplasm-specific staining in cells. It is the first time that Boron Schiff bases derived from a-amino acids act as notorious dual (nucleoli and cytoplasm) cell-staining fluorescent probes. The boron derivatives not only showed good photostability and acceptable quantum yields ($5%) in solution, but also exhibited low cytotoxicity (>90% cell viability at 0.1 and 1 mg mL 1), which make them good candidates to be used in medical diagnosis.Item Capnometry after an inspiratory breath hold, PLATCO2, as a surrogate for PaCO2 in mild to moderate pediatric acute respiratory distress syndrome: A feasibility study(Wiley Periodicals, 2023-07-10) Cruces, Pablo; Moreno, Diego; Reveco, Sonia; Améstica, Marjorie; Araneda, Patricio; Ramirez, Yennys; Vásquez-Hoyos, Pablo; Díaz, FrancoObjective: Accurate and reliable noninvasive methods to estimate gas exchange are necessary to guide clinical decisions to avoid frequent blood samples in children with pediatric acute respiratory distress syndrome (PARDS). We aimed to investigate the correlation and agreement between end‐tidal PCO2 measured immediately after a 3‐s inspiratory‐hold (PLATCO2) by capnometry and PaCO2 measured by arterial blood gases (ABG) in PARDS. Measurements and Main Results: All patients were in volume‐controlled ventilation mode. The regular end‐tidal P P CO ETCO ( ) 2 2 (without the inspiratory hold) was registered immediately after the ABG sample. An inspiratory‐hold of 3 s was performed for lung mechanics measurements, recording PETCO2 in the breath following the inspiratory‐hold. (PLATCO2). End‐tidal alveolar dead space fraction (AVDSf) was calculated as [( – )/ PP P aCO ETCO aCO ] 2 2 2 and its surrogate (S)AVDSf as [( CO – )/ CO PLAT 2 ETCO PLAT 2 P ] 2 . Measurements of PaCO2 were considered the gold standard. We performed concordance correlation coefficient (ρc), Spearman's correlation (rho), and Bland–Altmann's analysis (mean difference ± SD [limits of agreement, LoA]). Eleven patients were included, with a median (interquartile range) age of 5 (2–11) months. Tidal volume was 5.8 (5.7–6.3) mL/kg, PEEP 8 (6–8), driving pressure 10 (8–11), and plateau pressure 17 (17–19) cm H2O. Forty‐one paired measurements were analyzed. PaCO2 was higher than PETCO2 (52 mmHg [48–54] vs. 42 mmHg [38–45], p < 0.01), and there were no significant differences with PLATCO2 (50 mmHg [46–55], p > 0.99). The concordance correlation coefficient and Spearman's correlation between PaCO2 and PLATCO2 were robust (ρc = 0.80 [95% confidence interval [CI]: 0.67–0.90]; and rho = 0.80, p < 0.001.), and for PETCO2 were weak and strong (ρc = 0.27 [95% CI: 0.15–0.38]; and rho = 0.63, p < 0.01). The bias between PLATCO2 and PaCO2 was −0.4 ± 3.5 mmHg (LoA −7.2 to 6.4), and between PETCO2 and PaCO2 was −8.5 ± 4.1 mmHg (LoA −16.6 to −0.5). The correlation between AVDSf and (S)AVDSf was moderate (rho = 0.55, p < 0.01), and the mean difference was −0.5 ± 5.6% (LoA −11.5 to 10.5) Conclusion: This pilot study showed the feasibility of measuring end‐tidal CO2 after a 3‐s end‐inspiratory breath hole in pediatric patients undergoing controlled ventilation for ARDS. Encouraging preliminary results warrant further study of this technique.Item Características del perfil de egreso de la carrera de enfermería en las escuelas acreditadas en Chile(Universidad Finis Terrae (Chile) Facultad de Medicina, 2021) Pérez Aranda, Karina Alejandra; Busquets Losada, Pilar prof. guía; This research arises from the interest in knowing what are the characteristics of the graduation profiles of accredited nursing careers in Chile, in order to know the convergences and the declared graduation profiles. Currently, in Chile there are 44 institutions that teach the nursing career and XX are accredited by the National Accreditation Commission (CNA); Specifically, the sample of this study will be constituted from them. The study was carried out through qualitative content analysis, of a documentary type, carried out through an intentional sampling a selection of accredited schools, which adjusted to the objective, a literary review was used, as a data collection instrument and analysis matrices were used. to systematize and organize and, subsequently, describe and establish the similarities and differences between the profiles and thus categorize and highlight the elements under investigation. Among the main findings, the profile of most of the graduates is focused on ethics, continuous training and social sensitivity, to optimize work processes in the area of care, comprehensive care and social commitment. On the other hand, all institutions declare both critical and reflective thinking, and in some, citizen training is added, as well as communication skills, as necessary aspects of the professional nursing role.Esta investigación surge del interés por conocer cuáles son las características de los perfiles de egreso de las carreras de enfermería acreditadas en Chile, con el fin de conocer las convergencias y de los perfiles de egreso declarados. Actualmente, en Chile existen 44 instituciones que imparten la carrera de enfermería y XX se encuentran acreditadas por la Comisión Nacional de Acreditación (CNA); específicamente de ellas se constituirá la muestra de este estudio. El estudio se realizó por medio de análisis de contenido cualitativo, de tipo documental, realiza mediante un muestreo intencional una selección de las escuelas acreditadas, que ajustados al objetivo, se empleó revisión literaria, como instrumento de recolección de datos y se utilizaron matrices de análisis para sistematizar y organizar y, posteriormente, describir y establecer las semejanzas y diferencias entre los perfiles y así categorizar y resaltar los elementos objetos de la investigación. Dentro de los principales hallazgos, el perfil de la mayoría de los egresados va centrado con la ética, la formación continua y la sensibilidad social, para optimizar procesos laborales en el área asistencial, cuidado integral y el compromiso social. Por otra parte, todas las instituciones declaran tanto el pensamiento crítico, reflexivo y en algunos se adiciona la formación ciudadana, así como también las habilidades en la comunicación, como aspectos necesarios del rol profesional enfermero.Item Challenges of implementing the Paediatric Surviving Sepsis Campaign International Guidelines 2020 in resource-limited settings: A real-world view beyond the academia(Sociedad Chilena de Pediatria, 2021) Wooldridge, Gavin; O’Brien, Nicole; Muttalib, Fiona; Abbas, Qalab; Adabie Appiah, John; Baker, Tim; Bansal, Arun; Basnet, Sangita; Campos-Miño, Santiago; Carla de Souza, Daniela; Díaz, Franco; Dramowski, Angela; Fernández-Sarmiento, Jaime; Fustiñana, Ana; González, Gustavo; Jabornisky, Roberto; Jaramillo-Bustamante, Juan Camilo; Chor Yek Kee Yek Kee; Lang, Hans-Joerg; Soares Lanziott, Vanessa; Kohn Loncarica, Guillermo; Mohsenibod, Hadi; Ode, Bunmi; Murthy, Srinivas; Amelie von Saint Andre-von Arnim; Hansmann, Andreas; González-Dambrauskas, SebastiánThe Surviving Sepsis Campaign International Guidelines for the Management of Septic Shock and Sepsis-associated Organ Dysfunction in Children was released in 2020 and is intended for use in all global settings that care for children with sepsis. However, practitioners managing children with sep- sis in resource-limited settings (RLS) face several challenges and disease patterns not experienced by those in resource-rich settings. Based upon our collective experience from RLS, we aimed to reflect on the difficulties of implementing the international guidelines. We believe there is an urgent need for more evidence from RLS on feasible, efficacious approaches to the management of sepsis and septic shock that could be included in future context-specific guidelines.Item Clinical and organizational framework of repurposing pediatric intensive care unit to adult critical care in a resource-limited setting: Lessons from the response of an urban general hospital to the COVID-19 pandemic(Elsevier, 2022) Díaz, Franco; Kehr, Juan; Cores, Camila; Rubilar, Patricia; Medina, Tania; Vargas, Caroline; Cruces, PabloPurpose We aim to describe the action plan and clinical results of a COVID-19 unit for adult patient care in units intended for critically ill children, proposing a clinical/administrative framework. Methods We reviewed the preparedness of the PICU team before the surge of cases of COVID-19 and the organizational/administrative issues to increase critical beds in a six-bed PICU allocated to adult critical care in a government-funded general hospital in Latin America. We analyzed the prospectively collected administrative/clinical data of severe COVID-19 cases admitted to PICU during the peak of the first wave of the pandemic. Results We describe a 6-step preparedness plan: recruitment and education, admission criteria, children diversion, team hierarchy, and general and respiratory equipment. The 6-bed PICU was allocated to adult care for 20 weeks, progressively increasing capacity to a 23-bed dedicated COVID-19 unit managed by the PICU team. A six-block bed organizational units were implemented, and personnel increased from 40 to 125 healthcare workers in 24 h shifts. COVID-19 incidence in personnel was 0.5/1000 workdays. One hundred thirty-six patients were admitted, median age 59 (51,65) years old, 68% were male, and 63% had P/F ≤ 100. In addition, 48% received mechanical ventilation, the median length of stay was 7 (3,17), and in-hospital mortality was 15%. Conclusions We propose an organizational framework for the role of PICU in the hospital action plan to increase adult critical beds. The cohort of patients admitted to a PICU repurposed as a COVID-19 ICU had good outcomes. These data are valuable to plan coordinated actions of the healthcare system for future scenarios.Item Cobertura de partes blandas del Pulgar. Guía en la toma de decisiones(Elsevier, 2021-02-27) Ruiz Riquelme, Pablo; Urrutia Hoppe, EstebanResumen Las lesiones digitales son extremadamente frecuentes y cuando estas involucran al pulgar pueden comprometer importantemente la función de la mano, tanto así que su amputación afecta hasta un 50% la función global de la mano y disminuye su fuerza hasta en un 20%. Para poder mantener el largo del pulgar en muchas ocasiones se requiere de cobertura mediante el uso de colgajos, los cuales no siempre son realizados por un cirujano de mano. La elección correcta del colgajo es esencial para evitar la restricción de movilidad y limitación funcional del dedo lesionado, existiendo múltiples alternativas descritas, que varían en su capacidad de cobertura y complejidad, haciendo difícil una adecuada elección. Nuestro objetivo es resumir y entregar una estrategia de análisis de lesiones del pulgar que permita comprender el tipo de lesión y objetivos del tratamiento quirúrgico, para así optimizar la cobertura según cada caso y los resultados a largo plazo. Nivel de Evidencia: IVItem Comparación entre feedback oral y escrito en el rendimiento académico de estudiantes de segundo año de infectología oral de la Universidad San Sebastián 2021(Universidad Finis Terrae (Chile) Facultad de Medicina, 2022) Lavín Hidalgo, Camila Andrea; Bittner Salgado, Sandra prof. guíaEl feedback es una parte esencial del proceso de aprendizaje, cuyo objetivo es entregar información a los estudiantes que les permita identificar sus fortalezas y debilidades a lo largo del proceso de aprendizaje. Existen siete principios de un buen feedback donde se indica que éste debe ser oportuno, apropiado según el nivel del estudiante, no crítico, estructurado, específico, detallado y que mantenga la confianza y seguridad del estudiante. Los estudios especifican claramente los objetivos propios para entregar un feedback efectivo, sin embargo, no se abarca la forma apropiada de entregarlo. El siguiente estudio tiene como objetivo analizar el efecto de la aplicación del feedback, tanto el de tipo escrito como oral, en el rendimiento académico de los estudiantes de segundo año de infectología oral de la Universidad San Sebastián. El estudio tiene un paradigma postpositivista con un diseño experimental pre y post test, presenta un enfoque cuantitativo de alcance correlacional y una temporalidad longitudinal prospectivo. La selección de la muestra fue por conveniencia. La recolección de los datos fue a través de una pauta de cotejo donde se observó el desempeño del estudiante en el procedimiento enseñado y posterior a ello se volvió a aplicar la pauta de cotejo del mismo procedimiento posterior a la entrega del feedback. Secundariamente, se compararon los rendimientos académicos, en base a la calificación obtenida de la pauta de cotejo, entre el grupo que recibió el feedback oral y el que recibió el escrito. Los resultados indican que sí existen diferencias estadísticamente significativas, pero de baja intensidad en los rendimientos académicos al aplicar un feedback de tipo oral y un feedback de tipo escrito, resultando en un mejor rendimiento académico el feedback de tipo oral.Item Comparison of Interleukin-6 plasma concentration in multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C) associated with SARS-CoV-2 and pediatric sepsis(Frontiers in pediatrics, 2021-11-15) Díaz, Franco; Busto B., Raúl; Yagnam, Felipe; J. Karsies, Todd; Vásquez-Hoyos, Pablo; Jaramillo-Bustamante, Juan-Camilo; Gonzalez-Dambrauskas, Sebastián; Drago, Michelle; Cruces, PabloImportance: Multisystem Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C) associated with SARS-CoV-2 infection is thought to be driven by a post-viral dysregulated immune response, where interleukin 6 (IL-6) might have a central role. In this setting, IL-6 inhibitors are prescribed as immunomodulation in cases refractory to standard therapy. Objective: To compare plasma IL-6 concentration between critically ill children with MIS-C and sepsis. Design: A retrospective cohort study from previously collected data. Setting: Individual patient data were gathered from three different international datasets. Participants: Critically ill children between 1 month-old and 18 years old, with an IL-6 level measured within 48 h of admission to intensive care. Septic patients were diagnosed according to Surviving Sepsis Campaign definition and MIS-C cases by CDC criteria. We excluded children with immunodeficiency or immunosuppressive therapy. Exposure: None. Main Outcome(s) and Measure(s): The primary outcome was IL-6 plasma concentration in MIS-C and sepsis group at admission to the intensive care unit. We described demographics, inflammatory biomarkers, and clinical outcomes for both groups. A subgroup analysis for shock in each group was done. Results: We analyzed 66 patients with MIS-C and 44 patients with sepsis. MIS-C cases were older [96 (48, 144) vs. 20 (5, 132) months old, p < 0.01], but no differences in sex (41 vs. 43% female, p = 0.8) compared to septic group. Mechanical ventilation use was 48.5 vs. 93% (p < 0.001), vasoactive drug use 79 vs. 66% (p = 0.13), and mortality 4.6 vs. 34.1% (p < 0.01) in MIS-C group compared to sepsis. IL-6 was 156 (36, 579) ng/dl in MIS-C and 1,432 (122, 6,886) ng/dl in sepsis (p < 0.01), while no significant differences were observed in procalcitonin (PCT) and c-reactive protein (CRP). 52/66 (78.8%) patients had shock in MIS-C group, and 29/44 (65.9%) had septic shock in sepsis group. Septic shock had a significantly higher plasma IL-6 concentration than the three other sub-groups. Differences in IL-6, CRP, and PCT were not statistically different between MIS-C with and without shock. Conclusions and Relevance: IL-6 plasma concentration was elevated in critically ill MIS-C patients but at levels much lower than those of sepsis. Furthermore, IL-6 levels don’t discriminate between MIS-C cases with and without shock. These results lead us to question the role of IL-6 in the pathobiology of MIS-C, its diagnosis, clinical outcomes, and, more importantly, the off-label use of IL-6 inhibitors for these cases.Item Concurrencia de encefalitis diseminada aguda en lactante con síndrome inflamatorio multisistémico asociado a infección por SARS-CoV-2(Sociedad Chilena de Pediatría, 2021) Ampuero Acuña, Camila; Díaz, Franco; Donoso, AlejandroLa presente comunicación permite destacar que en el curso de MIS-C puede existir una grave complicación como ADEM. Aunque en un inicio el tratamiento inmunomodulador con altas dosis de metilprednisolona y IGIV no varía de forma significativa, es de importancia una precoz intervención pues un tratamiento oportuno tiene resultados clínicos favorables, además de ser relevante el disponer de este antecedente para un adecuado seguimiento. Finalmente, en el niño con MIS-C y encefalopatía con déficit neurológico se debe considerar la eventual existencia de ADEM, entre las posibles complicaciones del sistema nervioso central.Item Diagnóstico de los estilos de enseñanza universitaria en función de los estilos de aprendizaje, en docentes de la carrera de Kinesiología de la Universidad Finis Terrae durante 2015(Universidad Finis Terrae (Chile) Facultad de Medicina, 2016) Mercado Zamora, Alejandro Eduardo; Santelices Cuevas, Lucía prof. guíaLa evaluación docente 2014 del ramo Geriatría y Kinesiología Gerontológica de la UFT registró notables diferencias entre los tres profesores a cargo, exponiendo desigualdades de aprendizaje significativo. El propósito de esta investigación es emprender un proceso de optimización de prácticas docentes a partir de la identificación de estilos de enseñanza y ajustes instruccionales. Se aplicó el cuestionario de estilos de enseñanza universitaria (CEE) a 30 profesores de aula de la carrera de Kinesiología de la UFT, para diagnosticar niveles de preferencia por un estilo de enseñanza en función del estilo de aprendizaje que promovían con su comportamiento natural docente en las respectivas disciplinas que forman parte del plan de estudios de esta carrera. Los resultados muestran niveles equilibrados de preferencia moderada para los estilos de enseñanza Abierto, Estructurado y Funcional, mientras que niveles de preferencia bajos y muy bajos se exhiben para el estilo Formal. Esto último significa que existe un bajo número de académicos de aula que esté promoviendo naturalmente reflexión crítica y análisis profundo en sus estudiantes. En el ajuste instruccional, como estudio piloto, se comparó el rendimiento y percepción integral en 50 discentes de IV año de la carrera de Kinesiología. Esta muestra casual quedó dividida en dos grupos. Uno de ellos recibió instrucción con el estilo natural de enseñanza del docente único, y el otro con un ajuste de estilo controlado a través de una estrategia didáctica específica. Los resultados no mostraron diferencias estadísticamente significativas en la percepción integral ni en el rendimiento, sin embargo en ambos cursos los grupos de estudiantes con estilo de aprendizaje reflexivo destacaron con las mejores medias de calificaciones. De ambas partes del estudio, y de forma preliminar, se desprende la necesidad de diseñar programas de educación continua para el desarrollo de pensamiento crítico y autónomo, además considerar una línea de investigación que utilice el CEE-Chile para complementar la información del currículo universitario en el proceso de formación de calidad docente. Palabras clave: Estilos de enseñanza, diagnóstico, estilos de aprendizaje, metacognición docente.Item Dysregulated Immune Responses in COVID-19 Patients Correlating With Disease Severity and Invasive Oxygen Requirements.(Frontiers Media, 2021-10-21) García-González, Paulina; Tempio, Fabian; Fuentes, Camila; Merino, Consuelo; Vargas, Leonardo; Simon, Valeska; Ramirez-Pereira, Mirliana; Rojas, Verónica; Tobar, Eduardo; Landskron, Glauben; Araya, Juan Pablo; Navarrete, Mariela; Bastias, Carla; Tordecilla, Rocío; Varas, Macarena A; Maturana, Pablo; Marcoleta, Andrés E; Allende, Miguel L; Naves, Rodrigo; Hermoso, Marcela A; Salazar-Onfray, Flavio; Lopez, Mercedes; Bono, María-Rosa; Osorio, FabiolaThe prognosis of severe COVID-19 patients has motivated research communities to uncover mechanisms of SARS-CoV-2 pathogenesis also on a regional level. In this work, we aimed to understand the immunological dynamics of severe COVID-19 patients with different degrees of illness, and upon long-term recovery. We analyzed immune cellular subsets and SARS-CoV-2-specific antibody isotypes of 66 COVID-19 patients admitted to the Hospital Clínico Universidad de Chile, which were categorized according to the WHO ten-point clinical progression score. These included 29 moderate patients (score 4-5) and 37 severe patients under either high flow oxygen nasal cannula (18 patients, score 6), or invasive mechanical ventilation (19 patients, score 7-9), plus 28 convalescent patients and 28 healthy controls. Furthermore, six severe patients that recovered from the disease were longitudinally followed over 300 days. Our data indicate that severe COVID-19 patients display increased frequencies of plasmablasts, activated T cells and SARS-CoV-2-specific antibodies compared to moderate and convalescent patients. Remarkably, within the severe COVID-19 group, patients rapidly progressing into invasive mechanical ventilation show higher frequencies of plasmablasts, monocytes, eosinophils, Th1 cells and SARS-CoV-2-specific IgG than patients under high flow oxygen nasal cannula. These findings demonstrate that severe COVID-19 patients progressing into invasive mechanical ventilation show a distinctive type of immunity. In addition, patients that recover from severe COVID-19 begin to regain normal proportions of immune cells 100 days after hospital discharge and maintain high levels of SARS-CoV-2-specific IgG throughout the study, which is an indicative sign of immunological memory. Thus, this work can provide useful information to better understand the diverse outcomes of severe COVID-19 pathogenesis.Item Educación presencial versus educación en línea en pandemia. Comparación de resultados entre dos cursos de pregrado en medicina(Universidad Finis Terrae (Chile) Facultad de Medicina, 2022) Torres Morales De Setien, Robinson; Soto Suazo, Mauricio prof. guíaAntecedentes: Las medidas sanitarias impartidas el año 2020 debido a la pandemia de Coronavirus Disease 2019 obligaron a las instituciones de educación médica a nivel mundial a modificar la modalidad en que se impartían las actividades teóricas y también a innovar respecto a las evaluaciones, migrándose desde un sistema netamente presencial hacia las actividades en línea, dentro del contexto de emergencia. En la Universidad Diego Portales, en la carrera de Medicina, se generó entre el equipo docente y directivo una incertidumbre respecto de si la nueva modalidad era válida y comparable con los años anteriores. Objetivo: Comparar el rendimiento de los estudiantes de la asignatura Salud de la Mujer que usaron el modelo en línea el 2020, con los que usaron el modelo tradicional el 2019, en la Universidad Diego Portales. Metodología: Consiste en una investigación de tipo observacional, con enfoque cuantitativo, de alcance correlacional, con una finalidad de estudio analítica y temporalidad transversal. En esta se comparan los promedios finales de dos generaciones, dentro de la misma asignatura. Población: Las muestras se obtuvieron de dos grupos: el primero corresponde a la generación 2019, realizada bajo el modelo de educación tradicional y el segundo a la generación 2020, que recibió educación en línea en contexto de pandemia, en la asignatura Salud de la Mujer del quinto año de la carrera de medicina. Resultados: La distribución de ambos grupos resulta similar, lo que los hace comparables. Se demuestra que no existen diferencias significativas al comparar los promedios finales de la asignatura entre ambos grupos.Item En época de COVID-19: ¿cómo las estrategias de recuperación avanzadas (STAR) pueden ayudar a dar soluciones a los pacientes oncológicos?(Sociedad Médica de Santiago, 2021-01-11) Martinez-Mardones, Monica; Reyes, Guillermo; Salas, Roberto; Fernández, Rodrigo; Melkonian, Ernesto; Mordojovich, Eduardo; Silva, Cristóbal; Suazo, CristóbalBackground: SARS-CoV-2 hampered the resolution of multiple diseases, including cancer. Aim: To show that a multidisciplinary program of Strategies to Advance Recovery (STAR) can be implemented in a public hospital in Chile, despite the global pandemic and state of a national catastrophe, to provide a solution to cancer patients. Material and Methods: A retrospective descriptive study, of patients requiring an elective resolution of a colorectal cancer. Patients met the inclusion criteria, established in the STAR program. A total of 24 perioperative interventions were performed in the protocol. Demographic variables, days of hospitalization, complications, mortality, and readmissions were described. Results: The 24 interventions of the protocol were successfully implemented, although some partially. Sixteen patients aged 53 to 83 years (50% women) were operated. The median length of hospitalization was four days (range 2 to 9). Four complications were recorded, all were grade I or II according to the Clavien-Dindo classification. Two patients were readmitted. There were no reoperations or mortality. One patient was infected with coronavirus, diagnosed at the time of readmission. Conclusions: The STAR protocol reduces the length of hospital stay. In a pandemic context such as COVID-19 it becomes a useful resource and can be implemented in cancer patients, as herein reported.Item Factores asociados a ventilación mecánica prolongada en niños con fallo respiratorio de causa pulmonar: estudio de cohortes del registro de LARed Network(Elsevier, 2023-06-15) Barajas-Romero, Juan Sebastían; Vásquez-Hoyos, Pablo; Pardo, Rosalba; Jaramillo-Bustamante, Juan Camilo; Grigolli, Regina; Monteverde-Fernández, Nicolas; Gonzalez-Dambrauskas, Sebastián; Jabornisky, Roberto; Cruces, Pablo; Wegner, Adriana; Díaz, Franco; Pietroboni, PietroObjectives: To identify factors associated with prolonged mechanical ventilation (pMV) in pediatric patients in pediatric intensive care units (PICUs). Design: Secondary analysis of a prospective cohort. Setting: PICUs in centers that are part of the LARed Network between April 2017 and January 2022. Participants: Pediatric patients on mechanical ventilation (IMV) due to respiratory causes. We defined IMV time greater than the 75th percentile of the global cohort. Main variables of interest: Demographic data, diagnoses, severity scores, therapies, complications, length of stay, morbidity, and mortality. Results: 1698 children with MV of 8±7 days were included, and pIMV was defined as 9 days. Factors related to admission were age under 6 months (OR 1.61, 95% CI 1.17-2.22), bronchopulmonary dysplasia (OR 3.71, 95% CI 1.87-7.36), and fungal infections (OR 6.66, 95% CI 1.87-23.74), while patients with asthma had a lower risk of pIMV (OR 0.30, 95% CI 0.12-0.78). Regarding evolution and length of stay in the PICU, it was related to ventilation-associated pneumonia (OR 4.27, 95% CI 1.79-10.20), need for tracheostomy (OR 2.91, 95% CI 1.89-4.48), transfusions (OR 2.94, 95% CI 2.18-3.96), neuromuscular blockade (OR 2.08, 95% CI 1.48-2.93), high-frequency ventilation (OR 2.91, 95% CI 1.89-4.48), and longer PICU stay (OR 1.13, 95% CI 1.10-1.16). In addition, mean airway pressure greater than 13cmH2O was associated with pIMV (OR 1.57, 95% CI 1.12-2.21). Conclusions: Factors related to IMV duration greater than 9 days in pediatric patients in PICUs were identified in terms of admission, evolution, and length of stay