Educación Básica
URI permanente para esta comunidad
Examinar
Examinando Educación Básica por Autor "Álvarez Valdés, Carolina"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Design-based development of educative curriculum material for deliberative human rights education(Taylor & Francis, 2023-06) Guzmán, Valentina; Larrain, Antonia; Álvarez Valdés, Carolina; Fernández, Ivettre; Herrera, David; Urrutia, CamilaHuman rights education (HRE) is an urgent historically and globally recognized challenge for societies. However, it has not been sufficiently addressed by empirical and theoretical research in education. Based on the UN Declaration on Human Rights Education and Training (UNDHRET), there is wide agreement that HRE should include education about, through, and for human rights. We argue that a situated deliberative pedagogy can offer these three dimensions to HRE. However, this is not without challenges for teachers and students. One way to deal with these challenges and support this pedagogical innovation is to design curriculum material that supports teachers. To contribute to this, we conducted a design-based research (DBR) aimed at participative designing of educative curriculum material for human rights deliberative education. Four teachers participated in two phases of the study. Two participated in refining the material’s structure and its controversies and the other two participated in discussing the dilemmas and activities relating to implementation of the material at school with their 11th- and 12th-grade students. The results show participatory educative curriculum material designed for holistic HRE: about, through, and for HR. The implications and problems of the design process associated with a deliberative curriculum for HRE are discussed.Ítem Estudiantes con gratuidad en universidades prestigiosas: ajustes académicos para permanecer(Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud del Cinde; Universidad de Manizales., 2023-08-25) Álvarez Valdés, CarolinaLa educación superior en Chile se ha masificado; sin embargo, se mantiene una alta segmentación en el sistema. En 2016 comienza a implementarse la política de gratuidad, dirigida a estudiantes de menores ingresos. Esta investigación buscó comprender las experiencias académicas de estudiantes con gratuidad en universidades prestigiosas y selectivas, espacios tradicionalmente de reproducción de las clases altas y élites. Se realizaron entrevistas biográficas a trece estudiantes de estas universidades, así como un análisis temático temporal. Los resultados muestran que la obtención de la gratuidad emerge como un facilitador en el acceso, pero los/as estudiantes experimentan fuertes sensaciones de inadecuación académica; se muestran activos en transformar sus disposiciones, realizando un fuerte trabajo sobre sí para permanecer. Las experiencias de jóvenes de menores capitales muestran la persistencia de desigualdades.