Circular economy business model: COANIQUEM charity shops case
Date
2021-08-10Author
Mansilla Obando, Katherine
Jeldes Delgado, Fabiola
Guiñez Cabrera, Nataly
Ortíz Henríquez, Rodrigo
Materias
Altruism
Circular economy
Nongovernmental organization
Sustainability
Charity shop
Altruismo
Economía circular
Organización no gubernamental
Sostenibilidad
Tienda solidaria
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Abstract
There is great concern about waste and cooperation to move toward sustainable development. In response to this challenge, organizations are implementing practices to control consumption, reduce waste and reduce the negative impact on the environment through strategies that promote the Circular Economy (CE). However, the literature on the current understanding of circular strategies in nongovernmental organizations, such as charity shops, is limited. Therefore, this study aims to understand the social behavior of stakeholders (managers, sales assistants, buyers, and donors) who collaborate in a charity shop that uses CE strategies. To address this, the Theory of Planned Behavior (TPB) and stakeholder theory were used. Furthermore, the qualitative methodology of an exploratory case study was considered, which incorporated semi-structured interviews with 12 stakeholders who participated in the Chilean COANIQUEM charity shop. The results indicate that these organizations, through their different stakeholders with an environmental, social, and economic attitude, interact with one another and promote behaviors that favor circular strategies of reusing, recycling, and sharing in charity shops. These findings contribute to the CE literature in nongovernmental organizations and the TPB perspective by analyzing the attitude construct. Existe una gran preocupación por los desechos y la
cooperación para avanzar hacia el desarrollo sostenible.
Frente a este desafío, las organizaciones están
implementando prácticas que controlan el consumo,
reducen desechos y disminuyen el impacto negativo al
medio ambiente, mediante estrategias que fomentan la
Economía Circular (EC). Sin embargo, la literatura sobre
la comprensión actual de las estrategias circulares
en organizaciones no gubernamentales, como en las
tiendas solidarias, es limitada. Por ello, el propósito de
este estudio es comprender el comportamiento social
de los stakeholders (administrador, asistentes de
venta, compradores y donadores) a colaborar en una
tienda solidaria que emplea estrategias de EC. Para
abordar esto, se utilizó la Teoría de Comportamiento
Planeado (TPB) y la teoría de stakeholders. Además,
se consideró la metodología cualitativa de estudio
de caso exploratorio que incorporó entrevistas
semiestructuradas a doce stakeholders que
participan en la tienda solidaria COANIQUEM chilena.
Los resultados muestran que estas organizaciones,
a través, de sus diferentes stakeholders con una
actitud ambiental, social y económica, interactúan
entre sí e impulsan comportamientos que favorecen
las estrategias circulares de reutilizar, reciclar, y
compartir, en las tiendas solidarias. Estos hallazgos
contribuyen a la literatura de EC en las organizaciones
no gubernamentales y a la perspectiva de TPB al
descomponer el constructo de actitud.