Circular economy business model: COANIQUEM charity shops case

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0120-4645 (Impreso)
2256-5078 (En línea)
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Abstract
There is great concern about waste and cooperation to move toward sustainable development. In response to this challenge, organizations are implementing practices to control consumption, reduce waste and reduce the negative impact on the environment through strategies that promote the Circular Economy (CE). However, the literature on the current understanding of circular strategies in nongovernmental organizations, such as charity shops, is limited. Therefore, this study aims to understand the social behavior of stakeholders (managers, sales assistants, buyers, and donors) who collaborate in a charity shop that uses CE strategies. To address this, the Theory of Planned Behavior (TPB) and stakeholder theory were used. Furthermore, the qualitative methodology of an exploratory case study was considered, which incorporated semi-structured interviews with 12 stakeholders who participated in the Chilean COANIQUEM charity shop. The results indicate that these organizations, through their different stakeholders with an environmental, social, and economic attitude, interact with one another and promote behaviors that favor circular strategies of reusing, recycling, and sharing in charity shops. These findings contribute to the CE literature in nongovernmental organizations and the TPB perspective by analyzing the attitude construct.
Existe una gran preocupación por los desechos y la cooperación para avanzar hacia el desarrollo sostenible. Frente a este desafío, las organizaciones están implementando prácticas que controlan el consumo, reducen desechos y disminuyen el impacto negativo al medio ambiente, mediante estrategias que fomentan la Economía Circular (EC). Sin embargo, la literatura sobre la comprensión actual de las estrategias circulares en organizaciones no gubernamentales, como en las tiendas solidarias, es limitada. Por ello, el propósito de este estudio es comprender el comportamiento social de los stakeholders (administrador, asistentes de venta, compradores y donadores) a colaborar en una tienda solidaria que emplea estrategias de EC. Para abordar esto, se utilizó la Teoría de Comportamiento Planeado (TPB) y la teoría de stakeholders. Además, se consideró la metodología cualitativa de estudio de caso exploratorio que incorporó entrevistas semiestructuradas a doce stakeholders que participan en la tienda solidaria COANIQUEM chilena. Los resultados muestran que estas organizaciones, a través, de sus diferentes stakeholders con una actitud ambiental, social y económica, interactúan entre sí e impulsan comportamientos que favorecen las estrategias circulares de reutilizar, reciclar, y compartir, en las tiendas solidarias. Estos hallazgos contribuyen a la literatura de EC en las organizaciones no gubernamentales y a la perspectiva de TPB al descomponer el constructo de actitud.
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Colombia
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Cuadernos de Administración, Vol. 37, N° 70, May-Aug. (2021) p. 1-15
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