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    Submaximal Accentuated Eccentric Jump Training Improves Punching Performance and Countermovement Jump Force–Time Variables in Amateur Boxers
    (MDPI, 2025) Sánchez-Ramírez, Celso; Cid-Calfucura, Izham; Hernandez-Martinez, Jordan; Cancino, Jorge; Aedo-Muñoz, Esteban; Valdés-Badilla, Pablo; Franchini, Emerson; García-García, José Manuel; Calvo-Rico, Bibiana; Abián-Vicén, Javier; Herrera-Valenzuela, Tomás
    Objective: This study aimed to identify the effects of a submaximal jump training program using accentuated eccentric loading (AEL) on punching performance and countermovement jump (CMJ) force–time characteristics in amateur boxers. Methods: Twenty-nine amateur boxers (age: 24.9 ± 5.4 years; height of 175.9 ± 5.2 cm; body mass: 76.2 ± 10.5 kg) were randomly assigned to three groups: AEL group (n = 9), CMJ group (n = 10), and control group (n = 10). The AEL group performed countermovement jumps using handheld dumbbells equivalent to 10–20% of body mass, followed by unloaded concentric phases. All participants were evaluated pre- and post-intervention on punching peak force and countermovement jump performance. Results: Significant differences were found in favor of the AEL group for the peak force of the jab punch (pre: 1050 ± 203; post: 1158 ± 189 N), straight punch (pre: 1685 ± 393; post: 1861 ± 429 N), right cross punch (pre: 2005 ± 362; post: 2150 ± 417 N), and left cross punch (pre: 1836 ± 312; post: 1977 ± 393 N), along with greater gains in jump height, propulsive impulse, and absolute and relative peak power than the CMJ and control groups. Conclusions: A submaximal accentuated eccentric jump training program enhances punching peak force and lower-limb power output in amateur boxers, offering a practical strategy for improving power-oriented performance during preparatory training phases.
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    Investigación formativa: Análisis conceptual en el contexto de la enfermería
    (Elsevier, 2022-10) Hernandez, Abdul; Busquets, Pilar; Gafas, Carlos
    Introducción: se ha constatado en un número considerable de publicaciones disciplinares, el uso del concepto investigación formativa (IF). Sin embargo, no se cuenta con suficientes publicaciones científicas que permitan definir su utilización. Por lo que resulta necesario identificar los antecedentes, sus atributos esenciales y analizar su aplicación en el campo de la investigación en enfermería. Material y métodos: el análisis conceptual se llevó a cabo en 8 etapas: 1) selección del concepto, 2) establecimiento de objetivos, 3) identificación de los usos del concepto, 4) identificación de atributos esenciales, 5) construcción de un modelo de casos, 6) construcción de casos adicionales, 7) identificación de los antecedentes, 8) definición de referentes empíricos. Resultados: se determinaron 5 atributos esenciales producto del análisis de 35 artículos y 5 textos. La investigación formativa como: tipo de investigación (n=13; 37,1%), fase de una intervención (n=10; 28,1%), investigación educativa (n=5; 14,2%), estrategia para la enseñanza de la investigación (n=4; 11,4%) y evaluación de carácter formativo (n=3; 9,2%). Conclusión: los 5 atributos de la IF identificados en este estudio se acogen al marco epistemológico de la enfermería, evidenciando la forma en que este concepto se ha desarrollado en la disciplina. El análisis de los datos permitió elaborar una definición operacional en el campo en la indagación científica, lo cual potencia la utilización de la IF como elemento esencial de la práctica asistencial y educativa de la enfermería.