Examinando por Autor "Caro Cassali, Juan Carlos"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Contribution of dentistry technicians in primary health care in Chile 2017-2020(Atena editora, 2024) Moya, Patricia; Ponce Ibáñez, Nicolás; Zamorano Vidal, Sebastián; Caro Cassali, Juan CarlosIntroduction: In Chile, oral health is a priority in the health field and represents a fundamental challenge for health services aiming to guarantee universal and equitable access for the population. In Primary Health Care (PHC), the team includes higher-level dental technicians (TONS) who can play a fundamental role in providing more timely dental care, allowing us to respond to the oral health needs of the population. Objective: This study aims to describe the dental activities recorded by dental technicians in primary health care in Chile, during the years 2017-2020. Materials and Methods: A descriptive study was conducted using data from the Monthly Statistical Registry (REM) of the Ministry of Health. The following activities were measured: sealant application, coronal polishing and supragingival scaling, topical fluoridation, individual brushing technique instruction, and intraoral radiographs. The number of dental activities performed by the technicians was detailed, grouped by sex, age group and type of service was detailed. The frequency of dental activities was determined for each year of study, as well as the trend of activities in the study period. Results: A total of 25,459,254 dental activities were registered by dentists and 1,496,237 by dental technicians, representing 6% of the total activities. In 2017, 4.58% of total dental activities were performed by technicians, a figure that increased to 6.0% in 2020, showing a slight upward trend (R2=0.71). Intraoral radiographs were the most common activity. Conclusion: The activities performed by dental technicians contribute to the care provided by dentist in primary care, mainly in taking intraoral x-rays.Ítem Salud Mental en docentes de odontología durante la emergencia de salud pública pandemia COVID-19(Sociedad de Periodoncia de Chile, Sociedad de Implantología Oral de Chile; Sociedad de Prótesis y Rehabilitación Oral de Chile; Sociedad Chilena de Odontopediatría y Sociedad de Ortodoncia de Chile, 2024-03-24) Zamorano Vidal, Sebastián; Moya, Patricia; Ponce Ibáñez, Nicolás; Caro Cassali, Juan Carlos; Silva, Ana BeatrizDel 30 de enero del 2020 hasta el 5 de mayo del 2023 la Organización Mundial de la Salud decretó la emergencia de salud pública con características de importancia internacional, debido a la pandemia COVID-19. La repentina transición de la enseñanza tradicional a la enseñanza online emergencial provocó cambios y desafíos en la educación que han sido controversiales en la formación en odontología, ya que ésta implica una dimensión clínica-práctica y el desarrollo de habilidades manuales. El objetivo de esta revisión es describir la evidencia disponible sobre el impacto en la salud mental de los docentes de odontología durante la pandemia y con el retorno a la presencialidad. Para ello, se realizó una búsqueda bibliográfica en PUBMED y Biblioteca Virtual en Salud (palabras clave: “Odontología” “Pandemia” “Covid-19” “Educación en odontología”) incluyendo artículos en inglés y español, texto completo de libre acceso y publicados los últimos 5 años. Se seleccionaron 7 artículos con información sobre la salud mental de los docentes. Son escasos los estudios relacionados con el efecto de la pandemia en la salud mental de los docentes de odontología, los autores refieren capacitaciones inadecuadas, escasas recomendaciones sobre cómo continuar con el proceso de enseñanza aprendizaje, principalmente por la falta de evidencia, con posible riesgo de desarrollar angustia psicológica producto de la incertidumbre y sobrecarga laboral. Se evidencia la necesidad de evaluar la salud mental de los docentes y se sugiere desarrollar protocolos de apoyo y soporte emocional como parte de los desafíos que ofrece este nuevo escenario de la post-pandemia.